Skive

6,2 mio. kr. til nye makerspaces til børn og unge i Skive Kommune

Skive er én ud af seks kommuner på landsplan, der får glæde af en større bevilling fra Villum Fonden.

Ud af de i alt 35,8 millioner får Skive Kommune 6,2. De skal bruges på at etablere de såkaldte makerspaces, der er læringslaboratorier for design, opfinderi og teknologi. Formålet er at få flere børn og unge til at interessere sig for naturfag – og se dem som mulig levevej. ’Fantastisk nyhed’, siger lederen af Læringsambassaden i Skive. 

Læringsambassaden i Skive er inde i en god periode. I sidste uge var det Teknologipagten, der bevilgede den lokale ’opfinderskole’ knap 300.000 kroner til at styrke børn og unges interesse for at uddanne sig inden for de naturvidenskabelige fag. Og i går morges tikkede beskeden om, at de nu kunne se frem til en bevilling på 6,2 millioner kroner fra Villum Fonden ind. Formålet er overordnet set det samme: At få børn og unge til at få øjnene op for, at det både er sjovt og inspirerende at arbejde med naturfag. Sammen med Morsø, Holstebro, Næstved, København og Fredensborg kommuner har Skive dermed fået muligheden for at indrette makerspaces, så børn og unge for alvor kan få fingrene i de naturvidenskabelige fat. 

-Det er en glædens dag i Skive. Vi er meget stolte og beærede over, at Villum Fonden tror på vores spændende projekt, vi har kaldt MiniMakerLabs i så stor en grad, at vi er blevet udvalgt til at være én af de kommuner, de vil investere i. Det er jo et projekt, som vi igennem længere tid har udviklet i Læringsambassaden sammen med gode samarbejdspartnere. Så nu glæder vi os til at komme i gang, siger Anja Østergaard Jensen, der er leder af Læringsambassaden i Skive Kommune. 

16 MiniMakerLabs

Det kommer helt konkret til at ske ved, at der skal udvikles makerspaces for børnehave- og skolebørn i alderen fra fem til ni år. I alt 16 MiniMakerLabs skal etableres og bruges af børn på de 8 skoler med 8 tilknyttede børnehaver samt lånekasser fra vores centrale Makerspace.

Projektet understøtter Skive Kommunes naturfagshandleplan og bliver søsat på baggrund af en stigende interesse og behov fra skoler og børnehaver. De nye MiniMakerLabs bygger ovenpå en eksisterende og velfungerende struktur med et centralt makerspace og sætter fokus på samskabelse mellem lærere og pædagoger. I samarbejde med VIA Center for Undervisningsmidler er ønsket at kompetenceudvikle fagprofessionelle og ledere.

-Vi vil gerne styrke læring i teknologi og naturfag, allerede fra vores børn er små. Vi vil arbejde for at fremme deres naturlige nysgerrighed og opfindsomhed, så de lærer, at fejl er noget, man bliver klogere af, og dermed bevarer deres foretagsomhed og idérigdom op igennem skolelivet. Derfor går en del af dette projekt også ud på at sikre et massivt kompetenceløft af ledere, lærere og pædagoger. Den nye viden og praktiske erfaring med arbejdet vil vi naturligvis dele, så alle kommer til at stå stærkere i arbejdet med børnene. Derfor glæder vi os også rigtig meget til at komme i gang sammen med alle de skoler og dagtilbud, der modigt har rakt hånden op og sagt ja til at være med, siger Anja Østergaard Jensen. 

Prøver sig frem

Hun understreger, at de i fællesskab skal udvikle de enkelte makerspaces på de forskellige skoler. Der er ikke noget, der er givet på forhånd. De vil prøve sig frem med indretningen af for eksempel teknologi med sanserum, teknologi med leg og kreativitet, teknologi med biologisk laboratorium m.m.

Villum Fonden har et mål om, at science skal opleves som vedkommende og inspirerende i skolen og fritiden. Med de seks nye bevillinger har fonden fra 2019 til 2021 uddelt mere end 95 millioner kroner til, at der nu er 17 kommuner landet over, der kan etablere makerspaces og sikre kompetenceudvikling af lærerne. I denne runde modtog de 22 ansøgninger, hvoraf de seks nævnte kommuner blev udvalgt til hver især at modtage en millionbevilling. 

Fakta:

Læringsambassaden hører under Skole- og Dagtilbudsafdelingen i Skive Kommune. Afdelingen er tovholder for projektet, og VIA Center for Undervisningsmidler er samarbejdspartner i forhold til kompetenceudviklingen af fagprofessionelle. 

Ved projektets afslutning er medarbejderne fra Læringsambassaden oplært af VIA CFU så vi også der sikre forankring af kompetencer.

MiniMakerLabs har modtaget ca. 6,2 millioner fra Villum Fonden og 2,8 millioner i egenfinansiering fra Skive Kommune. Projektet løber over fire år fra 2022-2026.

Kommentarer