Rødding

Pædagoger og lærere øver sig i ”makkeri”: Inden længe bliver det børnenes tur

Foto: Skive kommune

Der er spændende, innovative udfordringer på vej til de fem- til niårige børn i Skive Kommune. Deres lærere og pædagoger har nemlig været på kursus i makerspace og teknologi i forbindelse med Projekt MiniMaker.

  • Kan man konstruere en bil, der kun kører ved vindenergi?
  • Kan du lave en lommelygte, så du kan se spøgelset på loftet?
  • Hvordan kan man få noget til at køre så langt, som muligt ved egen kraft?
  • Hvordan ser et intelligent hus ud i 2086, når vi ikke længere har adgang til olie og gas?

De spørgsmål – og mange andre – er pædagoger og lærere fra deltagende Projekt Minimaker-skoler og dagtilbud blevet meget klogere på i forbindelse med, at de i denne uge har været til kompetenceløft hos CFU i Herning.

Når de kommer tilbage til deres skoler og dagtilbud, bliver det i rollen som projektets ressourcepersoner med helt konkrete forløb og en kasse med materialer.

Det første hold

De er det første hold ud af fire, der får mulighed for at få kompetenceudvikling inden for makerspace og teknologi for den yngre målgruppe.

Pernille Køser og Karina Hvid Andersen fra Hedemarken glæder sig til at komme i gang sammen med børnene.

 – Vi glæder os specielt til at se om de børn, der normalt vælger de stillesiddende aktiviteter fra, kan fanges af den mere udforskende tilgang, og om det smitter til andre børnegrupper.

Har fået gode ideer med

Anne Hammer fra Ådalskolen ser frem til at komme tilbage og udforske, få ideer og eksperimentere sammen med børnene.

– Jeg kommer hjem med gode ideer, som vi kommer til at bygge videre på. Jeg har allerede en idé til et forløb for 0. og 1. klasser, hvor vi skal arbejde med at lave lys i spøgelser og bygge huler til dem ud fra den eksperimenterende tilgang, hvor vi finder løsninger sammen, siger Anne Hammer.

Det fireårige projekt, Projekt Minimaker, er støttet af Villum Fonden og organiseret under Læringsambassaden og kommer ud over denne første uge til at byde på opfølgende forløb og samarbejde mellem institutioner og skoler.

Kommentarer