Samfund

Komitéen for Rute 26 og Rute 34 på Christiansborg: Ryk udvidelsen af Rute 34 frem

Foto: Skive Kommune

Komitéen for udvidelse af Rute 26 og Rute 34 har tirsdag foretræde for Folketingets Transportudvalg.

Nordvestjyllands trafikale udfordringer er ikke løst effektivt, når udvidelsen af strækningens mest problematiske etape – de 15 kilometer fra Skive til Haderup – først bliver udvidet i 2031.

Derfor har Komitéen for udvidelse af Rute 26 og Rute 34 tirsdag foretræde for Folketingets Transportudvalg for at argumentere for, at prioriteringen i infrastrukturaftalen må laves om.

– Konkret foreslår komitéen, at strækningen fra Skive til Haderup udvides nu. Til gengæld kan vi leve med, at udvidelsen af Rute 34 inde omkring Skive eventuelt udskydes yderligere, siger borgmester Peder Christian Kirkegaard, Skive.

Han vil sammen med Morsø Kommunes borgmester Hans Ejner Bertelsen repræsentere komitéen ved tirsdagens foretræde i Transportudvalget og ved flere møder med folketingsmedlemmer, heriblandt formanden for Folketingets Transportudvalg Mogens Jensen, der er valgt i Herning.

Daglig trafikal udfordring

Komitéens budskab til politikerne på Christiansborg er klart: ‘Hverken erhvervslivet eller de mange daglige pendlere kan acceptere forholdene på det smalleste stykke af Rute 34 ti år frem. Strækningen er kun seks meter bred, og for nylig kørte to lastbiler igen hinandens sidespejle af, da de skulle passere hinanden. Denne gang med personskade til følge. Vejen befærdes dagligt af cirka 900 lastbiler og flere tusinde pendlere, og den er aldeles utidssvarende og en daglig udfordring både hvad angår trafiksikkerhed og fremkommelighed.’

Problemerne på Rute 34 er ikke kun et lokalt problem i Skive Kommune.

– Virksomheder i Thy, på Mors og i det nordlige Salling benytter Rute 34 ned til motorvejsnettet og er afhængige af fremkommelighed og tidssvarende forhold på hele strækningen fra Hanstholm til Herning, siger Morsø Kommunes borgmester, Hans Ejner Bertelsen.

– Sagt med andre ord: Landsdelen får ikke sine trafikale udfordringer løst effektivt, før hele strækningen fra Hanstholm til Herning er udvidet som beskrevet i infrastrukturaftalen.’

”Huller” skal også lukkes

På møderne vil de to borgmestre også pege på behovet for at få lukket de sidste huller på strækningen fra Hanstholm til Herning. Rute 26 på stykket fra Sallingsund til Skive er ikke med i infrastrukturaftalen, men her venter også store trafikale udfordringer. Ikke mindst når GreenLab Skive i Kåstrup nord for Skive er fuldt udbygget og skal modtage op til 400 lastvognstog dagligt.

Kommentarer