Skive

Historisk perle? ”Rag den ned og byg den fedeste kiosk!”

Foto: Skive kommune

Hun er historielærer med stort H, har med mere held end de fleste transmogriffet en skeptisk 7. klasse om til lokalhistoriske ambassadører – og takkede straks ja, da hun fik muligheden for at skabe undervisningsmaterialer til Toldstien. Vi har mødt Nanna Tolstrup fra Breum Skole til en snak om de spor, selv et lille stykke lokalhistorie kan sætte i et barnesind.

På Breum Skole er det en sejlivet joke, at Toldstien i Skive faktisk burde hedde ’Tolstrup-stien’.

– … Fordi jeg taler meeeget varmt om den, ler Nanna Tolstrup.

Hun er lærer på Breum Skole – én af de tre af slagsen fra Skive Kommune, som har været med til at skabe undervisningsmaterialer til Toldstien. En udfordring hun tog uden at tøve:

– Det er sjældent, at man som lærer kan gå dybt ind i at lave undervisning på den måde. Det var en superspændende opgave, og vi havde tonsvis af idéer, siger Nanna Tolstrup.

Resultatet er en portion velgennemtænkte opgaver, som kan gøre enhver mellemtrins-lærer blød i knæene. Hvilket er godt. Men hvorfor faldt den unge lærerinde fra oplandsskolen så pladask for den halv-gemte, grå sti i Skive midtby? Ja, endda så meget, at hun valgte at bruge både tid, tanker og kræfter på at gøre det så nemt som muligt for andre lærere at føre deres elever ind i dens univers?

– Jamen, jeg er jo historielærer med stort H!, udbryder hun:

– Jeg synes, det er enormt vigtigt, at vi skaber historiebevidste børn, som forstår, at de er historisk skabt og historisk skabende. Det handler blandt andet om at finde ud af, hvem man er: Hvor kommer jeg fra? Hvorfor er Skive, som den er? Hvorfor hedder det Nørreport og Vesterport? Hvorfor er skibonitterne sådan? Toldstien er en dejligt håndgribelig måde at gribe det an på.

Teenagere på Toldstien

Toldstien er 300 år gammel, og blev trampet igennem de 150 år, hvor et højt plankeværk omgav Skive by og sikrede, at ingen handlende sneg sig ind uden at betale bytold. Bytolden blev ophævet, og efterhånden fortabte Toldstiens eksistens sig i tidens tåger, indtil den for 10 år blev indlemmet i ét af Skive Kommunes områdefornyelsesprogrammer. I dag er stien markeret med et spor af skillinger fra 1700-tallet og spredt på stien er nedsat 10 dæksler, som hver især fortæller om et stykke Skive-historie.

Det lød tilpas kedeligt til at høste modvillige suk, da Nanna Tolstrup inviterede sin 7. klasse med på gåtur.

– Jeg meddelte meget begejstret, at vi skulle se den her sti, som jeg har lavet fantastiske undervisningsopgaver til. Selvfølgelig var deres reaktion sådan lidt … næææh. Det gad de da ikke. Så jeg lovede, at de ville slippe for at lave opgaver, hvis de i det mindste kunne holde mund og lytte, mens jeg fortalte fede historier. Det var de med på – og det blev en rigtig god tur, hvor vi talte meget sammen, beretter Nanna Tolstrup.

For Toldstien er ikke bare en sti, den er et springbræt til mere mening:

– Turen er en god anledning til at tale med børnene om, hvorfor vi skal bevare og huske. Når jeg hører en elev sige, at man da bare skal rage ’det dér gamle hus ned og bygge den fedeste kiosk’, er det oplagt at gribe den: ’Ja, det kan vi da sagtens gøre – men hvad går tabt, hvis vi ødelægger en historisk bygning, og hvorfor er det ikke ligegyldigt?’, spørger Nanna Tolstrup retorisk.

Hun har omvendt også set børn reagere meget kraftigt ved tanken om at fjerne fortidens levn fra bybilledet:

– De kan ikke forklare, hvorfor det er dumt. Hvorfor noget så gammelt er vigtigt at bevare. Her skal vi voksne jo hjælpe dem med at italesætte, at ’det gamle’ siger noget om dem, deres rødder og relationer, og det menneske de er.

Toldstien er for hele Skiveegnen

Glyngøre, Fur, Spøttrup, Højslev, Rødding, Jebjerg, Fursundegnen … alle områder har deres egen lokalhistorie. Der er masser at tale om i deres nærmiljø. Hvorfor skulle skolebørn herfra tage helt ind til Skive for at gå tur på Toldstien?

– Toldstien er i sig selv måske ikke så nærværende udenfor Skive by, men det kan være et både sjovt og relevant udflugtsmål, fordi det er en spændende bid af egnens historie. Der er nogle rigtig gode fortællinger knyttet til den, som børn forstår, og som kan give dem lidt folkekendskab, siger Nanna Tolstrup.

Hun peger desuden på, at det for mindre børn er en god læring i sig selv at komme ind til byen og gå pænt blandt andre mennesker og trafik.

– Vi skal ikke underkende, at Skive er kommunens moderskib. Nogle børn har aldrig oplevet andet i Skive by end gågaden og City Vest. Det er en oplevelse for dem at gå på møntjagt på Toldstien og se en del af byen, de måske aldrig har set før, siger hun.

Nanna Tolstrup er selv vokset op i Højslev, og hun ved, at selv en lille fortælling som Toldstien kan få betydning i en større sammenhæng, når børnene finder deres vej i livet:

– Børn fra hele egnen vokser op og flytter måske til storbyerne for at uddanne sig, men vi vil jo gerne have dem tilbage igen. Nogle af dem som vender tilbage, slår sig ned i præcis samme landsbysamfund, de kommer fra – andre ender i Skive by. Men uanset hvad, kommer de kun tilbage, hvis de har en form for ejerskab over det sted, de stammer fra og har oplevelsen af, at det er et dejligt sted, hvor de har lyst til at bo, siger Nanna Tolstrup og slutter:

– Børnene skal vide og forstå, hvad Skive er og kan, som storbyen måske ikke kan, og de skal kunne se værdien i det. Her bidrager selv en lille ting som Toldstien til den større kontekst.

Kommentarer