Fagchef om børns sprogfærdigheder: Vi skal fortsætte det gode arbejde
I Skive Kommunes dagtilbud arbejder man målrettet med at forbedre sprogfærdighederne hos børnene, inden de begynder i skole. En ny analyse viser, hvor indsatsen bærer frugt, og hvor der er brug for fortsat fokus.
Børns tidlige sprog har stor betydning for, hvordan de fremover kommer til at klare sig i skolen og i livet generelt.
En ny analyse fra Indenrigs- og Boligministeriet har kortlagt børns sproglige færdigheder og udfordringer, når de er færdige i dagtilbud. Analysen hilses velkommen hos Skive Kommune, for det er første gang, der tages højde for børnenes sociale baggrund i tallene.
-Analysen viser os, at der er grund til at være stolte over det store, seriøse arbejde, der hver dag ydes i dagplejer, vuggestuer og børnehaver rundt omkring. Vi er på rette vej. Samtidig er der en gruppe børn, der har brug for, at vi bliver ved med at arbejde med sprogstimuleringen, og fortsat er ambitiøse med det, fastslår Grethe Bach Jørgensen, der er fagchef for dagtilbud i Skive Kommune.
Børns sprog påvirkes af mange forskellige faktorer. Moderens uddannelsesniveau, om du er to-sproget eller hvilket nummer, du er i en søskendeflok, er bare nogle af de faktorer, der i højere eller mindre grad spiller ind i forhold til børns tidlige sprogudvikling.
Det tages der højde for i analysen, og resultaterne opgøres sådan, at en kommune kan klare sig bedre eller dårligere end forventet, når børnenes sociale baggrund tages i betragtning.
En vigtig indsats
På området for børnenes talesproglige færdigheder løfter Skive Kommune opgaven lidt bedre end forventet, når man tager kommunens generelle vilkår i betragtning. På området før-skrift (den tekniske del af det at lære at læse) klarer kommunen sig lidt dårligere end forventet. Analysen viser også, at det er cirka 20 procent af børnene i Skive Kommune, der har udfordringer med talesproget efter endt kommunalt dagtilbud, og det er på niveau med landsgennemsnittet:
– De 20 procent omfatter alle børn med sproglige udfordringer, og derfor er det meget forskelligt, hvor store problemer børnene hver især har. Den største del af børnene har mindre, sproglige udfordringer, der kræver fokus, mens en mindre gruppe børn har brug for en helt særlig indsats, fortæller Grethe Bach Jørgensen og tilføjer:
– I forhold til denne gruppe børn skal vi fortsat arbejde meget målrettet med de tiltag, der er sat i gang. Det er virkelig vigtigt for børnenes fortsatte udvikling, understreger Grethe Bach Jørgensen.
Mette Sejbjerg Andersen er ledende tale-hørekonsulent i Skive Kommune, og hun supplerer:
-Sproget er vigtigt, fordi det er nøglen til al anden læring. Ens sprogfærdigheder betyder noget for, hvordan man klarer sig i skolen men også i livet. Især i forhold til det at knytte venskaber, er sproget vigtigt, fortæller hun.
Tidlig indsats og tæt samarbejde
I Skive Kommune arbejder man systematisk med sprogudviklingen hos de mindste børn. I analysens konklusioner slås det blandt andet fast, at samarbejde mellem forvaltning og daginstitutioner påvirker resultaterne positivt. Det bekræfter Grethe Bach Jørgensen i, at man i Skive har gang i noget af det rigtige, idet arbejdet med børns sprog er tænkt som et fælles indsatsområde. Tale-hørekonsulenter, rådgivere i forvaltningen, forældre og de enkelte dagtilbud er i samarbejde alle en del af indsatsen.
-Alle er meget bevidste om, at det er en fælles indsats. Enkelte ildsjæle kan ikke bære indsatsen alene. Derfor har vi blandt andet sprogkoordinatorer i alle dagtilbud, der sørger for den lokale forankring, fortæller hun.
Det tætte samarbejde munder blandt andet ud i årlige møder mellem institutionslederne, hvor man ud fra data og erfaringer beslutter sig for, hvilke tiltag der er nødvendige de forskellige steder. På samme måde sørger man for med jævne mellemrum at dele erfaringer i diverse faglige netværk.
Politisk bestemt
I Skive Kommune er det politisk besluttet, at sprog er et indsatsområde på dagtilbudsområdet, og der er en fast procedure for vurdering af børnenes sprog. Alle børn sprogvurderes, når de er 3 år, 5 år og i 0. klasse, og det er mere, end hvad lovgivningen kræver. To-sprogede børn vurderes desuden også som 4-årige.
En af de igangværende indsatser er Skive Kommunes deltagelse i forskningsprojektet ”Læseleg”, der har fokus på at øge sprogudviklingen i 0 til 2-års alderen og kompetenceudvikling hos pædagogerne. Der arbejdes også på de enkelte daginstitutioner med forskellige sprogindsatser inden for blandt andet læsning, matematisk og opmærksomhed på lyde.
– Analysen viser også at kommuner, der sprogvurderer alle børn i 3-års alderen, har færre børn med sprogproblemer, når de begynder i skole. Det viser, at den tidlige indsats er vigtig, hvis børnene skal blive så dygtige som muligt, så det skal vi holde fast i, siger Grethe Bach Jørgensen.
Kommentarer