Covid19 rengøring blev springbræt til nye job
Da Covid19 pandemien for alvor havde fat i danskerne i marts 2021, iværksatte Skive Kommune et projekt, hvor en stor gruppe ledige blev ansat til at bekæmpe smittespredning blandt børn og personale i alle daginstitutioner. Dét projekt er blevet et springbræt for flere af de borgere, som meldte sig. I dag er 16 nemlig kommet videre i et nyt job.
Det var ikke alle, der var klar til at melde sig til tjansen med at gøre overflader og legetøj rent i kommunens daginstitutioner, da Covid19-smitten bredte sig som en steppebrand i marts 2021. Ikke desto mindre meldte 60 borgere sig til opgaven, og blev ansat i løbet af Covid19-rengøringsprojektet. Det skulle vise sig at blive meget mere end en tidsbegrænset ansættelse for flere af borgerne.
– Med den pulje penge der blev sat af til at bekæmpe smittespredningen, åbnede der sig pludselig en ny mulighed for at ansætte nogle ledige borgere. De var primært fra integration- og fleksjobområderne, fortæller Rikke Bruun, der er virksomhedskonsulent i Skive Kommune og tilføjer smilende: det har været en kæmpe succes.
En af de borgere, som allerede er videre i et andet job, er Carina Christiansen. Allerede inden hendes ansættelse med at gøre rent i en daginstitution udløb, fik hun tilbudt et job i hjemmeplejen.
– Jeg var glad for at komme ud til det rengøringsjob, for det gav mig en tro på, at jeg godt kunne arbejde med mennesker, for jeg hjalp jo også lidt til med børnene. I dag er jeg kommet i et fleksjob i hjemmeplejen, og det har jeg det godt med. Her føler jeg, at jeg gør en forskel, siger Carina Christiansen.
16 ansatte fra Covid19-rengøringsprojektet er kommet videre i nye jobs, som alle udsprang af deres ansættelse med at bekæmpe smittespredning i daginstitutioner.
30 rengøringspersonaler søger nyt job!
Projektet udløber ved udgangen af 2022, og derfor er 30 af de tilbageværende medarbejdere nu klar til nye udfordringer. Virksomhedskonsulent Rikke Bruun håber derfor, at virksomheder i Skive og omegn kan se gevinsten i at ansætte én eller flere af rengøringspersonalet.
– Her er jo tale om medarbejdere, som er villige til at springe til, når der er brug for dem. Deres kompetencer spænder bredt, og de går ikke af vejen for at lære nye opgaver og arbejdsområder, siger Rikke Bruun.
Inden rengøringsprojektet har gruppen af medarbejdere arbejdet inden for et bredt felt. Der er blandt andet social- og sundhedsassistent, pedel, taxachauffør, kontorassistent, teknisk tegner, lagermedarbejder, ernæringsassistent, pædagog og bioanalytiker.
Rikke Bruun opfordrer derfor alle interesserede virksomheder til at kontakte hende for at høre mere om mulighederne. Én ting er sikker, alle ser frem til at komme ud og gøre en forskel i egnens virksomheder.
Kommentarer