Anders Morgenthaler til Green Innovation Week: Sådan driver erhvervslivet de store vaneforandringer
Hvor skaber man de store grønne vaneforandringer? Er det hjemme hos danskerne, eller skal de drives mere centralt fra staten eller virksomhederne? Det har tegner og debattør Anders Morgenthaler en mening om, når han fredag d. 30. september er vært ved afslutningseventet for Green Innovation Week på Elværket i Skive. Har du en grøn idé, du gerne vil have professionel sparring på? Så kan du præsentere den for Anders Morgenthaler og få konkret feedback til dit next step – ligesom i TV2´s program “Min idé – Vores mission”.
Anders Morgenthaler er klimadebattør og investor i virksomheder med bæredygtighed som omdrejningspunkt. Måske kender du ham også som tegner, klummeskribent for Politiken, eller som den ene halvdel af den satiriske duo Wulffmorgenthaler. Når han gæster Green Innovation Week er det med erhvervslivet som hovedtema, for han mener nemlig, det er bæredygtighed inden for forretning, der rummer de virkelige muligheder for at skubbe til vaneforandringer på en stor skala.
Forandring med hånden på kogepladen
Anders’ egen rejse med bæredygtighed og grøn omstilling flytter ham fra at være det, han selv kalder ”selvoptaget tegner”. Han lægger sin egen livsstil om, men mærker hurtigt, at der skal mere til. Han fortæller, at bæredygtighed inden for erhverv åbnede hans øjne for, hvor stor en forskel man kan gøre derfra. ”Med forretning kan man lave skalérbar forandring, og gå fra at påvirke få til at påvirke mange. Det var en stor oplevelse af både at kunne handle liberalt og socialt på samme tid. Man har desuden hånden direkte på kogepladen, fordi man har investeret eller har andre folks ressourcer i spil. Så er man meget bedre til at få tingene til at ske”, fortæller han.
For at ændre vanen, må man ændre fortællingen
Al forretning er i virkeligheden historiefortælling, fortæller Anders Morgenthaler. Her mener han også, vi mennesker fungerer bedst. ”Alt hvad vi fortager os passer i en historie, vi fortæller hinanden og os selv” siger han. ”Hvilket tøj skal vi have på, hvad skal vi spise, hvordan skal vi bo – det hele er bygget op omkring historier. Skal man skabe en forandring, så er det derfor først og fremmest fortællingen, man skal forandre. Kommer man som virksomhed med en bæredygtig kerneydelse, så kræver det en stærk fortælling, og finder man den ikke, så bliver det også meget svært at overtale nogen til at ændre adfærd for at blive en del af den.
Den store forandring kræver samarbejde
Anders Morgenthaler forklarer, at en reel vaneforandring kræver en sammenhæng mellem regulativer, værdikæde og stat. Som eksempel fremhæver han virksomheden New Loop, hvor han er investor og deltager i opgaven med at få pant på flere typer emballage end flasker. Han forklarer, at sådan en forandring er nem at gennemføre i mindre skala, fordi folk har en referenceramme i det eksisterende pantsystem. ”Problemet med den type forandring er, at vi kun får fat i nogen, som allerede har vanen. Det har med andre ord ingen vaneforandring på stor skala” fortæller han. ”Vi kunne se, at vi skulle kunne overtale kommuner, banker og politiske organisationer, hvis vi skulle skabe den store forandring. Få styr på samarbejdet mellem de instanser, så kommer der til at ske noget”. Til Green Innovation Week afprøver de lokale madaktører New Loops emballager og der er d. 30. september sat ind på alle områder for at afprøve og påvirke vanerne i en bæredygtig retning.
Mere om eventet
Mød Anders Morgenthaler fredag d. 30. september på Elværket i Skive, hvor sammen med TV-vært Søren Vester er vært for dagens aktiviteter. Se hele programmet på giw.dk.
Kommentarer